Samstag, 30.09.2017

08:30 - 10:00

Hörsaal 8

S312

Neues aus dem Wissenschaftsforum Geriatrie

Moderation: W. Maetzler, Tübingen; M. C. Polidori Nelles, Köln; K. Singler, Nürnberg

The present Symposium will concentrate on the two main aspects of the geriatric methodology: 1) the cornestone of geriatric medicine, the comprehensive geriatric assessment and 2) the role of age-attuning medical curricula by implementation of geriatric education nationally and internationally. Very recent results and steps on the inclusion of minimum geriatric competencies in the medical curricula (Katrin Singler) will be addressed. Furthermore, biomarker-related and multidimensional prognosis (Dhayana Dallmeyer and M. Cristina Polidori, respectively) in age-related diseases including cancer (Valentin Goede) as well as upcoming studies monitoring the benefits of sensors in neurogeriatrics by the CGA-based prognosis evaluation will be presented.

08:30
The minimum geriatric competencies in the medical curricula: teaching the comprehensive geriatric assessment
S312-01 

M. C. Polidori Nelles, K. Singler; Köln, Nürnberg

A consensus on the minimum requirements of geriatric learning objectives for medical students has been agreed by European geriatricians since a couple of years. Major efforts are needed to implement these requirements, given the large variation in the quality of geriatric teaching in medical schools. The curriculum as a first step to help improve teaching of geriatrics in medical Schools does also serve as a basis for advancing postgraduate training in geriatrics across Europe. In particular, there is a great need to implementing teaching of the comprehensive geriatric assessment to novice medical doctors and residents as well as healthcare professionals. The huge recent implications of a well-conducted comprehensive geriatric assessment in light of multidimensional prognostic indexes calculation is going through teaching to fill the "know-do gap" in this field.

08:50
Longitudinal changes of N-Terminal pro-Brain Natriuretic Peptide (NT-proBNP) and total mortality in elderly people: the ActiFE Study
S312-02 

D. Dallmeier, U. Braisch, W. Koenig, M. Denkinger, D. Rothenbacher; Ulm, München

Background: Baseline levels of N-Terminal pro Brain Natriuretic Peptide (NT-proBNP), an established biomarker of myocardial stress, have been independently associated with total mortality in elderly people. We evaluated if NT-proBNP changes were associated with 6-year mortality after adjustment for well-established confounders.  

Methods: NT-proBNP levels were measured at baseline and at the 3-year follow-up (FU) exam in community-dwelling adults ≥65 years, participants of the Activity and Function in the Elderly in Ulm study – ActiFE Ulm. We assessed the relative change of log-transformed (ln) NT-proBNP levels from baseline to FU exam and evaluated their association with 6-year total mortality adjusting for baseline levels of NT-proBNP, age, and sex (Model 1), followed by addition of body mass index, cardiovascular disease (myocardial infarction, heart failure or stroke), hypertension, cystatin C based glomerular filtration rate, hemoglobin, and C-reactive protein (Model 2).

Results: Among 797 subjects (mean age at baseline 74.2 years, 59.2% men) we observed 62 deaths during a medium FU of 3.4 years after second blood drawn. The median relative change of ln NT-proBNP was 5.6% (Q1 -2.2, Q3 14.3). There were 45 deaths in 543 subjects (68.1%) with an increment, and 17 deaths in 254 (31.9%) with a decrement in ln NT-proBNP levels without significant differences for survival among these two groups (Log-Rank 0.399). However, we detected a statistically significant association between ln NT-proBNP relative change as a continuous variable and mortality with a HR for every 10 percent increment of baseline ln NT-proBNP of 1.16 [95% CI 1.02, 1.33] in Model 1, and of 1.16 [95% CI 1.002, 1.35] in Model 2. 

Conclusions: Longitudinal increases of NT-proBNP may be associated with an increased risk for death in asymptomatic older individuals after adjustment for well-established confounders. To confirm this possible association bigger sample sizes and longer FU times are needed.

09:10
Das multidimensionale Assessment in der Onkogeriatrie
S312-03 

V. Goede; Köln

Bedingt durch den demografischen Wandel sehen sich onkologische Versorger (d.h. onkologische Praxen, Ambulanzen, Klinikabteilungen und Zentren) mit einer steigenden Zahl alter Krebspatienten konfrontiert, von denen sich ein nicht unerheblicher Teil mit Multimorbidität und geriatrischen Syndromen noch vor, während oder unmittelbar nach der onkologischen Therapie präsentiert. Im vergangenen Jahrzehnt wurden große Bemühungen darauf verwandt, die Häufigkeit geriatrischer Syndrome und deren adverse prognostische Bedeutung im Hinblick auf verschiedene klinische Endpunkte genauer zu beziffern. Unterstützt von dieser kontinuierlich weiter wachsenden Evidenzbasis empfehlen verschiedene nationale und internationale Fachgesellschaften inzwischen bei allen alten Krebspatienten ein geriatrisches Assessment und die Beachtung der dabei gewonnenen Ergebnisse bei der Auswahl und Planung der onkologischen Therapie. Noch relativ neu ist der Ansatz, nicht nur die onkologische Therapie an die mittels geriatrischer Evaluation erfasste Vulnerabilität anzupassen, sondern die Vulnerabilität selbst mittels gezielter geriatrischer Intervention zu behandeln, um damit die Verträglichkeit und Durchführbarkeit onkologischer Therapiemanöver sowie die Gesamtprognose zu verbessern. Diese Entwicklung steht noch ganz am Anfang und es stellen sich zahlreiche Fragen, die wissenschaftlich bearbeitet werden müssen: So ist noch unklar, in welchen klinischen Setting ein gezieltes geriatrisches Syndrom-Managment bei alten Krebspatienten am besten erfolgt. Auch der tatsächliche Nutzen einzelner geriatrischer Interventionen oder von Multikomponenten-Strategien bezüglich der oben genannten sowie weiterer Endpunkte muss bei dieser Patientengruppe durch randomisierte Studien erst noch belegt werden. Im Rahmen des Symposiumsvortrags wird die bisher verfügbare Datenlage dargestellt, und es werden in Köln lokal entstandene onkogeriatrische Infrastrukturen vorgestellt, die sich möglicherweise (auch in Kooperation mit weiteren Partnern) als Forschungsplattform zur Adressierung der genannten wissenschaftlichen Fragestellungen eignen.

09:30
Multidimensionales Assessment und Entwicklung von Sensoren in der Neurogeriatrie
S312-04 

W. Maetzler; Kiel

Das multidimensionale geriatrische Assessment (MAG) ist ein herausragender Beitrag der Geriatrie in der modernen Medizin. Eine erfolgreiche Weiterentwicklung des MGA kann durch Integration von moderner (Mess-) Technologie und Einbau von quantitativen diagnostischen und Verlaufsparametern erfolgen. Derartige Ansätze werden in einzelnen Zentren im Deutsch-sprachigen Raum verfolgt und zunehmend harmonisiert. Sie beinhalten die Entwicklung von Sensoren, Algorithmen für Messung von Krankheits-assoziierten Symptomen und den Aufbau von Web-basierten Plattformen für den Austausch von wissenschaftlichen Daten. Im Rahmen des Symposiumsvortrags wird die bisher verfügbare Datenlage dargestellt, und es werden Konzepte vorgestellt, die in Kooperation mit weiteren Partnern zur Adressierung neurogeriatrischer wissenschaftlicher Fragestellungen implementiert werden können.

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